زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید

لیمو ترش و لیمو شیرازی چه شباهت و تفاوتی دارند؟

لیمو ترش و لیمو شیرازی از محبوب ترین مرکبات در کل دنیا و ایران می باشد. این دو میوه با توجه به اینکه خیلی شبیه هم هستند و امکان دارد که افرادی زیادی آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند ولی در حقیقت این دو میوه کاملا متفاوت می باشند.

لیمو ترش و لیمو شیرازی

لیمو ترش و لیمو شیرازی هر دو میوه می باشند و اگرچه از نظر ژنتیکی با هم تفاوت دارند ولی از ویژگی های مشترک زیادی نیز برخوردار هستند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که لیمو ترش درواقع پیوند لیمو شیرازی و بالنگ است و هرچند این باور تنها در حد یک نظریه باقی مانده است.

هر دو لیمو ترش و شیرازی همانند پرتقال، نارنگی، بالنگ و گریپ فروت به خانواده بزرگ مرکبات متعلق هستند و در حال حاضر در کل دنیا رشد می کنند با این حال لیمو ترش معمولا در آب و هوای معتدل و لیمو شیرازی اغلب در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری دارد.

هر دو شکل تازه یا فرآوری شده این دو میوه در صنایع مختلف بصورت گسترده مورد مصرف قرار می گیرد و به طعم اسیدی ترش خود شناخته می شوند.

لیمو ترش و لیمو شیرازی از دیر باز در زمینه های مختلف مانند آشپزی، نگهداری مواد غذایی و یا به عنوان طعم و عطر دهنده به غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. همینطور روغن های ضروری آن ها اغلب برای اهداف دارویی و آرایشی کاربرد دارد و به خاطر عطر متمایز و خاصیت ضد باکتریایی این دو میوه در تولید محصولات پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

شباهت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

اگر چه لیمو ترش و لیمو شیرازی از جهات مختلفی با یکدیگر فرق دارند ولی ویژگی های مشتری زیادی در آن ها وجود دارد مخصوصا زمانی که صحبت از ارزش تغذیه ای و فواید سلامتی آن ها می شود.

ارزش تغذیه ای

100 گرم لیمو ترش و لیمو شیرازی دارای مواد مغذی زیر می باشد:

مواد مغذی موجود در لیمو ترش

کالری: 29
کربوهیدرات: 9 گرم
فیبر: 3 گرم
چربی: 0
پروتئین: 1 گرم
ویتامین C برابر 88 درصد نیاز روزانه
آهن: 3 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: 4 درصد نیاز روزانه
ویتامین B6 برابر: 4 درصد نیاز روزانه
فولات: 3 درصد نیاز روزانه

مواد مغذی موجود در لیمو شیرازی

کالری: 30
کربوهیدرات: 11 گرم
فیبر: 3 گرم
چربی: 0
پروتئین: 1 گرم
ویتامین C برابر 48 درصد نیاز روزانه
آهن: 3 درصد نیاز روزانه
پتاسیم: 3 درصد نیاز روزانه
ویتامین B6 برابر: 2 درصد نیاز روزانه
فولات: 2 درصد نیاز روزانه

همانطور که دیدید محتوای ریزمغذی های کربوهیدرات، پروتئین و چربی که در این دو میوه وجود دارد یکسان است. اگرچه لیمو شیرازی از نظر کربوهیدرات و کالری اندکی غنی تر از لیمو ترش می باشد در حالی که لیمو ترش از نظر ویتامین c به لیمو شیرازی برتری دارد با این حال دو میوه سرشار از ویتامین c می باشند.

در مجموع لیمو ترش دارای مقدار بیشتری ویتامین و مواد معدنی مانند پتاسیم، فولات و ویتامین B6 است.

نظر