زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید

آشنایی بیشتر با فواید لیمو ترش و لیمو شیرازی

مرکباتی مثل لیمو و لیمو شیرازی با توجه به خواص دارویی زیادی که دارند از آن ها در طب سنتی هم استفاده می شود. در این مقاله قرار است به فواید این مرکبات بپردازیم. با ما همراه شوید.

فواید لیمو ترش و لیمو شیرازی

ویتامین c یکی از مهم ترین مواد مغذی است که در این دو میوه بصورت فراوان پیدا می شود که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

مرکبات دارای ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضد باکتریایی هستند و مطابق مطالعاتی که انجام شده این ترکیبات نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی و انواع خاص سرطان از جمله سرطان سینه و روده بزرگ دارند.

نتایج مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داد که اسید سیتریک، ترکیب خاصی که در مرکبات یافت شده است از مغز و کبد در برابر التهاب محافظت می کند.

با توجه به این تحقیقات که روی مرکبات انجام شده است نشان می دهد که لیمو ترش و لیمو شیرازی فواید زیادی دارند که به آزمایش های حیوانی و لوله آزمایشی محدود شده است و برای اثبات فواید آن ها باید بر روی انسان ها تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

تفاوت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

لیمو ترش و شیرازی از جهاتی با یکدیگر فرق دارند که بصورت زیر است:

تفاوت ظاهری

شاید شفاف ترین تفاوت بین لیمو ترش و لیمو شیرازی در ظاهر آن ها باشد. لیمو ترش معمولا به رنگ زرد روشن می باشد ولی لیمو شیرازی اغلب به رنگ سبز روشن می باشد. اگرچه برخی انواع آن بعد از اینکه می رسند، به رنگ زرد تغییر رنگ می دهند و در آن زمان تشخیص این دو میوه از هم کار بسیار سختی می باشد.

لیمو شیرازی از لیمو ترش کوچک تر و گرد تر می باشد، انواع لیمو شیرازی اندازه های مختلفی دارند ولی معمولا قطر آن ها 3 تا 6 سانتی متر می باشد در حالی که لیمو ترش معمولا بین 7 تا 12 سانتی متر قطر دارد و به شکل بیضی و مستطیلی می باشد.

تفاوت در طعم

این دو مرکبات از نظر طعم تا حدود زیادی به یکدیگر شبیه هستند. هر دو دارای مزه ترش هستند و هنگام خوردن، تغییر حالت حالات چهره خبر از ترشی زیادی این دو میوه می دهد.

با این حال لیمو ترش از نظر طعمی کمی متمایل به شیرین است در حالی که لیمو شیرازی طعمی مایل به تلخی دارد.

گاهی لیمو شیرازی را ترش تر از لیمو ترش می گویند و علت آن احتمالا بخاطر همین تلخی اندکی است که دارد.

نظر