زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید

آشنایی بیشتر با خواص و مضرات لیمو ترش

لیمو ترش فواید خیلی زیادی برای سلامتی دارد. لیمو ترش منبع مواد مغذی و ویتامین ها می باشد که می تواند از بدن در برابر بیماری ها به خوبی محافظت کند. از جمله خواص لیمو ترش می توان به مواردی مثل تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سلامت قلب، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی، بهبود فرآیند هضم، بهبود علائم سوءهاضمه، درمان کبد چرب و... اشااره کرد.

خواص لیمو ترش برای کبد

در لیمو ترش اسید سیتریک وجود دارد که باعث افزایش تولید صفرا در کبد می شود و همین موضوع باعث سم زدایی بهتر بدن می شود. لیمو ترش دارای ویتامین c زیادی است که باعث شکستن الکل در کبد می شود. یکی از مواردی که از کبد محافظت می کند، هسپریدین است که لیمو ترش هم دارای هسپریدین می باشد. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای بهره مندی از این خواص لیمو ترش آن را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

فواید لیمو ترش برای مردان

لیمو ترش بخاطر اینکه ویتامین c و تیامین دارد باعث افزایش و بهبود کیفیت اسپرم و باروری در مردان می شود.

فواید لیمو ترش برای سلامت چشم

لیمو ترش در حفظ سلامت چشم خیلی تاثیر دارد. ویتامین c که در لیمو ترش وجود دارد باعث پیشگیری از بروز پیرچشمی و بیماری های چشمی در سنین بالا می شود. همینطور فلاونوئید که در لیمو ترش وجود دارد از عفونت های چشمی به خوبی پیشگیری می کند.

درمان یبوست

لیمو ترش منبع غنی از فیبر می باشد و این فیبر باعث بهبود حرکات روده می شود و موجب جلوگیری از یبوست می شود. برای بهبود سریع یبوست می توانید از ترکیب آب لیمو ترش و نمک استفاده کنید. ترکیب آب ولرم و آب لیمو ترش برای پاکسازی روده ها بسیار موثر است.

بهبود هضم غذا

لیمو ترش

استفاده از لیمو ترش و آب لیمو ترش با غذا می تواند باعث بهبود غذا شود. لیمو ترش قادر است سموم دستگاه گوارش را رقیق کند که موجب بهبود علائم سوء هاظمه، سوزش شکم و نفخ شود.

مضرات لیمو ترش

لیمو ترش علاوه بر اینکه خواص و فواید زیادی دارد استفاده زیاد از آن هم می تواند ضررهای برای بدن شما داشته باشد. این مضرات ممکن است بخاطر وجود اسیدهای مختلفی باشد که در آن است. استفاده زیاد از لیمو ترش می تواند عوارضی در پی داشته باشد که یکی از مهم ترین و عمده ترین عوارض آن پوسیدگی دندان می باشد. مواد اسیدی که در لیمو ترش است باعث حل شدن مواد معدنی تشکیل دهنده بافت خارجی دندان یا مینا دندان شود و به مرور باعث پوسیدگی دندان می شود.

استفاده از آب لیمو ترش برای آفتاب گرفتن و برنزه کردن یک کار بسیار اشتباه می باشد چون این کار باعث سوختگی شدید، تاول زدن پوست و ایجاد لکه های پوستی می شود. همینطور مصرف لیمو ترش بر روی پوست و در معرض آفتاب قرار گرفتن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود. از عوارض دیگر استفاده بیش از حد لیمو ترش می توان به تشدید ریفلاکس یا سوزش معده بخاطر اسیدی بودن آن اشاره کرد و همینطور موجب تشدید زخم معده می شود. لیمو ترش ماده ای به نام تیرامین دارد که قادر است دردهای میگرنی را تحریک کند.

نظر